::Sesiapa berTAQWA kepada Allah, nescaya Allah akan berikan jalan keluar dari segala masalah dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan ( yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu::
::

Sunday 2 November 2014

Coretan pengalaman 4 - 'Bulatan ilmu'

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Coretan pengalaman di bumi Nabi

Hari ini 03/11/2014 bersamaan 10 Muharam 1436H adalah hari yang disunatkan untuk berpuasa bagi umat Islam. Afdhalnya puasa pada 9 dan 10 Muharam atau pada 10 dan 11 Muharam. 

Kisah dan peristiwa mengenai bulan Muharam banyak diceritakan di dalam kitab-kitab sirah nabawi. Dua hari yang lepas kami zaujah-zaujah (isteri) membuat 'bulatan' ilmu (usrah) untuk mengisi masa yang terluang dengan perkongsian ilmu dan pengalaman di samping mengeratkan ukhuwah.

Antara perkongsian ilmu tempoh hari adalah mengenai hadis ke 7 : 'addinu nnasihah' sedutan salah satu hadis di dalam himpunan hadis 40. 

Selain itu, kami juga berkongsi pengalaman dan mengutip ibrah daripada ibadah haji yang baru sahaja selesai dilaksanakan oleh sebahagian daripada kami yang tinggal di bumi Madinah. 

Alhamdulillah, dengan rezeki yang Allah beri, saya juga dapat melaksanakan ibadah haji pada tahun ini dengan mengambil amanah saudara seislam yg mengamanahkan untuk melaksanakan badal haji buat ayahandanya yang telah meninggal dunia. Mungkin coretan pengalaman 'melaksanakan haji muda' saya akan coretkan di lain coretan.

Terlalu banyak pengalaman indah dan tentu sahaja memberi kesan pada diri. Antara ibrah ibadah haji adalah nilai pengorbanan, kesabaran, ketaatan dan banyak lagi. Selain itu, antara kesan mendapat haji mabrur adalah seseorang itu akan menjadi lebih baik dari sebelumnya dari sudut amalan, perbuatan dan peribadi. Seseorang yang mengerjakan haji, dan sekembalinya daripada ibadah haji diibaratkan seperti kanak-kanak yang baru lahir, yang mana dia diibaratkan suci dan 'bersih'.


 ~Dataran Masjid Nabawi lengang selepas selesai ibadah haji~

Alhamdulillah, 'bulatan' ilmu memberi ilmu dan menjadi medan muhasabah diri. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah atas nikmat ini.
~Bersambung~


 ~Bersahur~



No comments: