::Sesiapa berTAQWA kepada Allah, nescaya Allah akan berikan jalan keluar dari segala masalah dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan ( yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu::
::

Monday 3 November 2014

Coretan pengalaman 5 - Abaya



Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Coretan pengalaman di bumi Nabi
Catatan ini ditulis bertujuan untuk dijadikan kenang-kenangan dan juga perkongsian pengalaman. Semoga menjadi manfaat buat diri dan yang membacanya...

Pakaian wanita di bumi Madinah. 

Setiap kali ingin keluar daripada rumah kami akan mengenakan pakaian serba hitam dan berniqab. Pakaian serba hitam ini menjadi adat dan budaya di sini. Jika ke pasaraya boleh dikatakan semua wanita berpakaian hitam, kecuali di Masjid Nabawi kerana di Masjid Nabawi terdapat jemaah dari pelbagai negara dan pelbagai jenis pakaian tradisi dipakai.

Pakaian hitam yang dipakai dikenali sebagai abaya. Sifat abaya bagi orang arab adalah berwarna hitam. Saya sendiri sudah jatuh cinta dengan abaya kerana sifatnya yang gelap dan selesa dipakai.

Jika ingin keluar rumah perlu bersama mahram (suami/kawan/keluarga). Pengalaman yang seronok tinggal di bumi Madinah adalah boleh dikatakan 100% berpakaian menutup aurat dan muslim. Seolah-olah tinggal di dalam sebuah keluarga besar.
Firman Allah :

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ:الحجرات10
"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat." (Surah al-Hujuraat:ayat 10)

 Admin di foodcourt pasaraya hyper panda Madinah

Berpakaian dengan mengikut syariat akan membuatkan diri kita merasa lebih selamat ketika berada  di luar rumah. Islam adalah cara hidup.

Antara ciri-ciri Islam adalah thabat  wa murunah. Secara ringkasnya, thabat : tetap dari sudut hukum sesuatu perkara. Manakala murunah : fleksibel. Menterjemahkan ciri-ciri Islam ini di dalam diri kita antaranya dari aspek pemakaian kita selaku seorang muslim iaitu hukum menutup aurat adalah wajib manakala cara mengayakan (fesyen) adalah bersifat fleksibel selagi tidak bertentangan dengan tuntutan Islam.


 Minuman kegemaran saya dan suami. A'sir (jus)


 Susu tamar, sebiji rasa macam air cendol. Boleh lah minum saat rindukan cendol Malaysia ^_^


foodcourt hyper panda Madinah


foodcourt hyper panda Madinah



No comments: